Maqaasivakkit Nuuk!

Våra sista dagar i Nuuk sprang iväg. Vi grillade, umgicks, kramades, festade och sa hejdå till alla fina fina fina vänner. Jag bröt ihop på flygplatsen när jag sagt hejdå till vår bästa vän Nanna. Tårarna rann när jag tittade ut ur flygplansfönstret och såg Nuuk försvinna under mig.. Men jag vet att vi ses igen.

För lite mer än ett år sedan satt jag i mitt rum i Malmö med min kompis Malin och pluggade inför en muntlig tenta. Jag öppnade min mail och hade fått ett massutskick från Malmö Högskola till alla elever på lärarutbildningen. Det frågade om någon var intresserad av att åka till Grönland i två veckor och studera nordisk mytologi. Jag svarade direkt att jag var intresserad och Malin skrattade åt mig; vafan ska du göra på Grönland?

Tiden gick och precis efter den hemska tentan (som jag fick G på trots allt, haha) ringde min telefon. Jag svarade och fick prata med samordnaren av projektet som frågade om jag fortfarande var intresserad av att åka. Det skulle kosta mig ungefär 2000 svenska kronor. Vilken dum fråga tänkte jag, som hade åkt även om det kostat det dubbla. Har alltid fascinerats av att uppleva saker som inte så många andra har upplevt, och Grönland är ju ett praktexempel på detta. Men jag visste inte att jag under mina två veckor i Ilulissat på sommarkurs, skulle förlora mitt hjärta till detta underbara land.

Jag grät i två dagar när vi skulle åka hem. På flygplanet var jag otröslig, låg och hulkade mot min fina Jimmy. I Köpenhamn bestämde jag mig: jag måste tillbaka, och det snart. Jag ringde min mamma och sa att jag skulle flytta till Grönland. Dom som känner mig vet att jag gör det jag bestämmer mig för.

Sagt och gjort; under hela höstterminen förberedde jag och Jimmy oss. Vi fick fylla i galet många papper, skriva fjäskbrev om varför just vi skulle bli antagna som utbytesstudenter och blev intervjuade. Vi fick åka. Vi flyttade till Nuuk.

Tänk, att detdär massutskicket från Mah skulle förändra mitt liv så galet mycket! Det har varit en tokig resa. Alldeles underbar och enormt utvecklande. Jag är samma person som innan, men tusen gånger rikare på allt livets fina.

Jag råder alla, ALLA, att besöka Grönland någon gång i sitt liv. Kalaallit Nunaat, människornas land, har gett mig SÅ mycket. <3<3<3 Nuuk, takuss!

Kommentarer
Postat av: Nanna Nivi Pedersen

SÅ glad for at I gjorde det ! fuck, ingen ord kan beskrive hvilken indflydelse I har haft på mig, er så taknemmelig ! oplevelser - Yes please ! shit men altså, vil bare sige tak for en af de bedste tider i mit liv <3 Og jeg ved, og glæder mig til at se jer igen ! Nuannarivassi !

2010-06-13 @ 09:30:37
Postat av: Clara

Nanna, du gjorde vores tid i Nuuk til den baeste <3 :) Savner dig megameget og er sikker på at Jimmy og Erik også gör det. Vi havde det såå sjovt :D Vi ses i sommer! Eqippakkit

2010-06-14 @ 18:30:29
Postat av: Nanna Nivi Pedersen

jag længst til sommer ? haha, er ikke sikker på om jeg kan huske hvad det betyder ? :D



Håber at du har det godt ! Eqippakkit maqaasillutillu :)

2010-06-17 @ 03:44:42
Postat av: Myaraq

Vad roligt att du älskar min hemstad! :)

2010-10-14 @ 21:00:39
URL: http://myaraq.blogg.se/
Postat av: Myaraq

Åh ja, det var ju superroligt att få läsa lite om hur du tyckte om Nuuk ! :) Jag åker vanligtvis hem en gång om året men i år blir det två gånger - hurra! :)



jag pratade flytande när jag flyttade, nu har jag ju glömt av lite men jag förstår nästan allt fortfarande. det blir snabbt lättare när jag är hemma igen.

2010-10-14 @ 22:15:57
URL: http://myaraq.blogg.se/
Postat av: Myaraq

Nej, jag är äkta nuumioq - har egentligen bara varit där. Qaanaq, menar du? Thule :) Min pappa har jobbat där, han är väl inte dunderförtjust. Men så roligt att du är så glad för Grönland! Jag blir ju alldeles stolt, haha.



Bor du i Malmö nu?

2010-10-15 @ 12:21:59
URL: http://myaraq.blogg.se/
Postat av: Myaraq

h Ilulissat ska vara en fantatiskt fin stad. Hoppas du får jobb där.

2010-10-20 @ 19:57:21
URL: http://myaraq.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0